Si tu no desconnectes, ells tampoc
Consells per a desconnectar a l'estiu i dedicar-li més temps als xiquets

Les noves tecnologies són una ferramenta més per a l’aprenentatge dels joves i, per tant, no utilitzar-les de manera adequada pot ser perillós. Per això, és essencial ensenyar els nostres fills a usar Internet de forma responsable. Però, com ho fem? Te’n donem algunes claus:
• No els deixes sols davant del perill: navega al seu costat perquè aprenguen a utilitzar les noves tecnologies. Advertix-los sobre els riscos d’Internet i aconsella’ls sobre l’ús de les xarxes socials.
• Establix límits: els xiquets necessiten pautes i horaris per a aprendre a ser responsables. Per això, és important limitar el temps que passen davant de la pantalla. Marca una hora al dia perquè accedisquen a la xarxa i intenta que sempre siga la mateixa. Per exemple, després de fer els deures. Mai mentre mengen o quan se’n van a dormir. En qualsevol cas, recorda que no podem exigir-los coses que no som capaços de complir.
• Cuida la seua intimitat: els xiquets no són conscients dels riscos que pot suposar pujar dades personals i imatges íntimes a la xarxa, però els pares sí. Per això és important parlar amb ells i ajudar-los amb tots els dubtes que tinguen.
• Controla la seua activitat: en la xarxa hi ha informació enganyosa i és fàcil suplantar la identitat. Si som pròxims, serà més fàcil accedir a ells i podrem previndre’ls dels riscos que hi ha a la xarxa. De tota manera, en els primers anys d’edat, es recomana la instal·lació d’alguna aplicació de control parental per a saber a quines pàgines accedixen.

TERMES QUE NO CONEIXES I QUE ET PODEN AJUDAR
• Ciberbullying: l’assetjament escolar també es produïx en Internet. Tot i això, este concepte no ha penetrat en els més menuts. Segons un estudi de Consum, el 45% dels joves no reconeix l’assetjament si es produïx a la xarxa.
• Grooming: és l’abús sexual a xiquets després d’haver-se guanyat la confiança del menor a les xarxes socials. D’ací ve la importància de controlar que no parlen amb desconeguts ni pugen fotografies íntimes o dades personals a les xarxes socials.
• Hoax: missatges enganyosos que es propaguen de forma massiva a la xarxa per a fer creure que alguna cosa falsa és real.
• Phishing: adquirir informació confidencial de forma fraudulenta. Afecta, sobretot, les dades i contrasenyes de les targetes bancàries.
• Sexting: enviament de continguts de tipus sexual a altres persones pel mòbil o per l’ordinador. Normalment, el crea el mateix remitent.
• Keylogger: és un tipus de programa que s’utilitza per a registrar les pulsacions que es realitzen en el teclat i que permet conéixer contrasenyes o altres dades personals.
0 a 2 anys: No es recomana l’ús de cap dispositiu mòbil.
3 a 7 años: Ús d’aplicacions aptes per a la seua edat (jugar, pintar, dibuixar…), en dispositius mòbils. Sempre supervisats pels pares.
8 a 12 años: Accés a Internet.
12-13 años: Adquisició del primer mòbil, amb control parental i límit horari.
14 años: Perfil a les xarxes socials i compte de WhatsApp.
+15 años: Blogs i fòrums. Pujar fotografies i vídeos.
Les noves generacions han nascut amb Internet i amb els dispositius mòbils. Els utilitzen cada dia a escola i a casa. De fet, no hi ha res perjudicial en este nou hàbit, sempre que se’n faça un ús responsable. Encara més, iniciar-se en una edat primerenca en el món digital afavorix l’aprenentatge perquè és més fàcil la comunicació entre pares i fills. Tanmateix, l’adolescència és una etapa més complicada, els joves experimenten molts canvis i se senten més pròxims als amics que als pares. Per això, és important treballar la proximitat, empatitzar i comprendre els seus problemes perquè confien en tu.
En qualsevol cas, iniciar-se en les noves tecnologies i adquirir autonomia és un procés escalonat que depén de la maduresa del xiquet i dels seus gustos i interessos, sempre dins d’unes variables raonables.

Xiquets i noves tecnologies. A quina edat han de començar?
Què en penses?
Compartix comentaris, opinions i trucs amb la comunitat.