Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Búsqueda
Shopping Cart
Breadcrumbs

Com fomentar la lectura en la infància? 

Subtítulo

T’expliquem quina és la importància de la lectura en la infància, quines habilitats produïx i com podem fomentar-la. No t’ho perdes!

Imagen destacada
Com fomentar la lectura en la infància? 
Body


Importància de la lectura en la infància

El plaer de la lectura no apareix del no-res en els xiquets i les xiquetes de casa. Poques vegades trobem infants a qui els encanta llegir de manera innata, no apresa ni imitada. Però, per a la immensa majoria de xiquets i xiquetes, cal introduir l’hàbit de llegir en la vida familiar i implicar tots els adults que els envolten. Diuen que l’exemple és el millor dels ensenyaments, així que serà més fàcil que un xiquet o una xiqueta llija si té uns pares o uns tutors que també són lectors.

A més, la lectura fomenta la capacitat de concentració. La incapacitat per concentrar-se és una de les grans “pandèmies” de l’era digital en la qual vivim, bombardejats amb tants estímuls que no els podem digerir.

Beneficis de la lectura en els joves

Els xiquets i les xiquetes que lligen tindran uns certs avantatges en el seu creixement educatiu, social i emocional, amb els quals podran desenvolupar habilitats individuals i col·lectives per a la vida en societat.

  • Ajuda a adquirir vocabulari. A mesura que aprenen a llegir, no només descobrixen paraules noves i enriquixen el seu vocabulari, sinó que comencen a comprendre millor el discurs.
  • Millora el rendiment acadèmic. Els xiquets i les xiquetes que lligen tenen, habitualment, una millor comprensió a l’hora d’encarar un text de qualsevol matèria.
  • Fomenta la concentració. Tres minuts és el temps màxim en el qual, de mitjana, una persona adulta pot parar atenció a una tasca determinada. En l’adolescència, en canvi, és només de 65 segons. Si bé és normal que al principi, quan encara són menuts, es distraguen amb facilitat, a poc a poc aconseguiran centrar l’atenció.
  • Desenvolupa la capacitat crítica i analítica, per la qual cosa podran enfrontar-se a la resolució de problemes amb més ferramentes i seran persones menys manipulables en l’edat adulta.



  • Desenvolupa la personalitat. La lectura també ajuda a formar la personalitat dels xiquets i les xiquetes, ja que els permet descobrir què els agrada i què no, què els identifica, què els crida l’atenció…
  • Fomenta la creativitat, que s’anirà desenvolupant a mesura que avancen en la lectura. És un dels “superpoders” de l’ésser humà, al costat del pensament crític.
  • Desenvolupa la intel·ligència emocional i l’empatia. Les històries dels llibres els ajuden a entendre millor les emocions, aprenen a posar-se en el lloc dels altres i a intentar saber què els passa i per què. L’empatia contribuïx en la seua adaptació a l’entorn social i a ser molt més tolerants.
  • És un exercici per al cervell, ja que s’establixen connexions neuronals i es millora la memòria i l’enteniment.

Decàleg per a fomentar la lectura en els joves

Hi ha maneres diferents d’intentar que els xiquets i els joves s’interessen per la lectura i que la convertisquen en un dels seus hàbits. No hi ha una fórmula única, sinó diverses recomanacions:

  1. Presentar la lectura com una cosa divertida, com si fora un joc. No imposar-la.
  2. Disposar d’un lloc per a llegir còmode i no lligat als deures que contribuïsca a generar esta sensació de singularitat.
  3. Fomentar activitats socials amb els llibres, com els clubs de lectura.
  4. Predicar amb l’exemple.
  5. Llegir en família per a descobrir-los quines lectures els van agradant i per a establir vincles emocionals, que no siga percebut com un acte solitari.
  6. Incloure els arguments dels llibres en les converses familiars i amb amics.
  7. Llegir contes als xiquets i xiquetes abans de gitar-se per a encuriosir-los a continuar descobrint aventures pel seu compte.
  8. Tindre llibres infantils al seu abast, perquè puguen triar i que vagen coneixent els seus gustos.
  9. Triar bé els llibres en funció de cada edat.
  10. Intercanviar llibres amb altres xiquets i xiquetes, com una oportunitat per a acostar-se a noves lectures i per a relacionar-se amb altres infants per mitjà dels llibres.


Comentaris (0)
Modal Register