Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Búsqueda
Shopping Cart
Breadcrumbs

Com fomentar l'hàbit de la lectura en els més menuts

Subtítulo

Consells per a fomentar la lectura en els xiquets.

Imagen destacada
Com fomentar l'hàbit de la lectura en els més
Body


Perquè el nostre cervell gaudisca de bona salut és necessari que l’exercitem. Tot i això, no sempre li dediquem el temps suficient. S’ha demostrat que la lectura estimula l’activitat cerebral i enfortix les connexions neuronals, i així es convertix en una de les activitats més beneficioses per a la salut.

Un cervell actiu no només acomplix millor les seues funcions, sinó que incrementa la rapidesa de la resposta. Mentre llegim, obliguem el cervell a pensar, a ordenar idees, a interrelacionar conceptes, a exercitar la memòria i a imaginar, i això permet permet millorar la nostra capacitat intel·lectual i a estimular les nostres neurones. La lectura també genera temes de conversa, cosa que facilita la interacció i les relacions socials, un altre aspecte clau per a mantindre el cervell exercitat.

A més, els últims anys han sigut molts els estudis que han relacionat el nivell de lectura i d’escriptura amb un augment de la reserva cognitiva. Això significa que el cervell d’una persona que llig habitualment té més capacitat per a compensar un possible dany cerebral generat per alguna patologia.

Llegir estimula l’activitat cerebral i enfortixles connexions neuronals

Per on podem començar?

Inculcar en els xiquets l’amor per la lectura és un dels millors regals que els podem fer. La lectura afavorix el desenvolupament afectiu i psicològic en els xiquets, els dóna l’oportunitat d’experimentar sensacions i sentiments amb què gaudixen, maduren i aprenen; amb els llibres riuen, somien i viatgen a altres mons; compartixen moments de goig en família i reforcen així el vincle amb els pares... En definitiva, amb la lectura els xiquets creixen en tots els sentits.

Està demostrat que la lectura millora la capacitat i el progrés lingüístic dels més menuts. De fet, com més prompte exposem un xiquet a la lectura, millor serà la seua capacitat lingüística i les seues habilitats. Aprenen les paraules amb més rapidesa, milloren la comprensió i exerciten el cervell per a l’adquisició del llenguatge, que es produïx entre els 10 i els 30 mesos.



L’exposició primerenca dels xiquets al llenguatge narratiu i poètic, als jocs de paraules i a les rimes contribuïx a una apropiació distesa del llenguatge i a la comprensió de les estructures profundes de la llengua materna.

Fomentar la lectura també té altres avantatges per a la salut. Llegir, sobretot relats de ficció, pot ajudar a reduir el nivell d’estrés, que és origen o factor d’empitjorament de moltes malalties neurològiques com ara cefalees, epilèpsies o trastorns del son. A més, llegir un poc abans de dormir pot ajudar a desenvolupar bones rutines d’higiene de son, sobretot si acostumem el cervell a relacionar esta activitat amb l’hora de dormir.

 Els llibres són un company de jocs imprescindible.

10 TRUCS FÀCILS PER A FOMENTAR LA LECTURA EN ELS MÉS MENUTS 


1. Organitzar-se: la desorganització pot estar renyida amb la lectura. Per això els pediatres recorden que és important ajudar els xiquets a organitzar-se el temps i la biblioteca.

2. Ser constants: tots els dies cal reservar un temps per a llegir, en moments relaxats i amb bona disposició per a fer-ho.

3. Demanar consell: és important demanar consell a l’escola, a les biblioteques i a les llibreries sobre els llibres més adequats per a cada xiquet i edat.

4. Escoltar: en les preguntes dels xiquets i els adolescents hi ha la clau per a aprendre sobre els seus gustos i les seues motivacions.

5. Estimular i encoratjar: qualsevol situació pot proporcionar motius per a arribar als llibres. Per això, es recomana deixar sempre llibres a l’abast dels xiquets.

6. Donar exemple: les persones adultes són un model de lectura per a xiquets i joves, que moltes vegades els imiten; és important llegir davant d’ells.

7. Respectar: els xiquets tenen dret a triar. Cal estar pendents dels seus gustos i de com evolucionen.

8. Proposar, no imposar: és millor suggerir que imposar. Cal evitar tractar la lectura com una obligació.

9. Acompanyar: el suport de la família és necessari en totes les edats. No convé deixar els xiquets sols quan aparentment saben llegir.

10. Compartir: L’hàbit de la lectura es contagia llegint amb els xiquets.

 

ELS ERRORS QUE MÉS ES COMETEN 

•  Crear contradiccions entre el mètode de l’escola i el que s’utilitze a casa.

•  Utilitzar textos inadequats per la seua extensió, pel seu interés o pel tema.

•  Introduir un ritme d’aprenentatge excessiu

•  Repetir o ensenyar el que ja sabem, i provocar avorriment.


Font: Associació Espanyola de Pediatria d’Atenció Primària

 (AEPap)



Comentaris (0)
Modal Register